Saturday, February 12, 2011

BAB 30 mAta coklatku memanahmu

kredit tosuha lukman
Apa yang berlaku sehingga Aqso merubah sikapnya yang sebelum ini dingin terhadap Ira, namun dalam sekelip mata saja Aqso terus mula menyayangi Ira kembali ialah apabila selepas peristiwa di mana Aqso menfitnah isterinya yang mungkin sudah terlanjur dengan Wan. Selepas peristiwa itu, Ira lebih banyak termenung. Ira begitu kecewa dengan sikap Aqso yang sanggup mempersoalkan kesuciannya. Kalau iya pun Aqso rasa marah dengan perkahwinan yang dipaksa itu, tapi perlukah sehingga mempersoalkan dan meragui maruah isterinya yang sememangnya masih suci. Pada malam itu, Aqso dengan rasa tidak bersalah memfitnah Ira sudah tidak suci, dan pada waktu pagi keesokkan harinya, Ira demam panas. Pagi itu, Aqso bangun dari tidur dan terlihat Ira masih terbaring berselubung dengan selimut.

Aqso: (cuba mengejut isterinya untuk menunaikan solat subuh)..Ira..Hoi..Bangun la. Dah subuh ni. Sembahyang subuh jom. (tubuh Ira masih tidak menunjukkan respon. )

Lalu Aqso masuk ke dalam bilik air untuk membersihkan diri. Setelah itu, dia menunaikan solat Subuh secara sendirian. Aqso beranggapan mungkin Ira tidak boleh sembahyang. Selesai solat subuh, Aqso bersiap2 untuk bekerja. Dia menyalinkan pakaiannya. Aqso terlihat Ira masih tidak bangun. Aqso mula pelik kerana selalunya Ira yang akan bangun lebih awal daripadanya. Hari itu juga, Ira tidak menyiapkan pakaian Aqso. Aqso menghampiri Ira. Dia duduk di sisi Ira.

Aqso: Ira..Bangun la. Dah pagi ni. Kau tak pergi kerja ke??

Ira masih diam terpaku. Tiada sepatah kata yang diungkapkan oleh Ira. Aqso menggerakkan tubuh isterinya yang masih berselubung dengan selimut itu. Lalu Aqso menarik selimut pada bahagian muka Ira bagi melihat keadaan Ira. Ira masih terpejam. Aqso memegang muka Ira untuk mengejutkannya.

“Panas!” jerit hati Aqso. Aqso menyentuh dahi Ira. Badan Ira sangat panas. Aqso mula risau. Dia cuba mengejutkan Ira namun masih tiada sebarang respon. Lantas Aqso mencepung tubuh Ira yang sudah tidak bermaya itu lalu mencapai kunci keretanya. Aqso mendukung Ira turun ke bawah. Ibu bapa Aqso yang ada di kawasan ruang makan, ternampak menantu mereka didukung oleh Aqso.

Ummi: Aqso. Kenapa ni?? (menghampiri Aqso. Aqso berhentikan langkahnya.)

Aqso: Ira demam panas ummi. (kata Aqso dengan nada risau). Aqso pergi hantar Ira ke klinik sekejap ya.

Aqso bergegas menuju ke keretanya. Dia membuka pintu kereta pada bahagian penumpang yang bersebelahan dengan tempat pemandu. Aqso meletakkan Ira dengan hati2. Ira masih memejamkan matanya. Sebak juga hati Aqso melihat isterinya yang tidak bermaya itu. Kemudian Aqso masuk ke dalam perut keretanya lalu memandu laju menuju ke klinik berdekatan. Mereka bernasib baik kerana ada klinik swasta yang dibuka 24jam. Setibanya di klinik tersebut, Aqso lantas keluar dari kereta kemudian mendukung Ira masuk ke dalam klinik. Ira masih lemah.

Di kaunter pertanyaan,

Aqso: Nurse, doktor mana?? Saya perlukan doktor sekarang! (jerit Aqso dengan kelam-kabut)

Jururawat itu boleh pula menyuruh Aqso tenang. Aqso semakin tertekan.

Aqso: Nurse! Cepatlah. Isteri saya demam panas ni. ( Lalu Aqso terus berlalu menuju ke dalam bilik doktor. Nasiblah tiada pesakit pagi2 itu)..

Aqso membuka pintu bilik doktor itu lalu

Aqso: Doktor! Tolong isteri saya! Badan dia panas sangat..

Doktor menyuruh Aqso meletakkan Ira pada katil yang ada di hujung sudut bilik itu. Kemudian, doktor mengarahkan Aqso untuk duduk dahulu. Aqso turuti. Doktor itu memeriksa tubuh Ira. Aqso mula tidak tentu arah. Setelah itu,

Doktor: Encik Aqso. Isteri encik demam panas ni. Dia perlukan ditahan ke dalam wad untuk beberapa hari.

Aqso memandang wajah doktor itu dengan risau.

Aqso: Teruk sangat kah doktor??

Doktor: Isteri encik perlukan rehat. Biarlah dia rehat di sini selama beberapa hari. Encik jangan risau. Isteri encik hanya perlukan rehat dan penjagaan yang rapi. Encik boleh la ambilkan kelengkapan isteri encik untuk dia tinggalkan di sini untuk beberapa hari.

Aqso hanya pasrah pada arahan doktor itu. Aqso bersalaman dengan doktor itu lalu mengucapkan terima kasih. Aqso pulang ke rumahnya. Semasa dalam perjalanan ke rumah, Aqso sempat juga menghubungi Tuan Norman bagi memohon cuti untuk beberapa hari. Setelah menceritakan apa yang berlaku, cuti Aqso diluluskan. Aqso juga menelefon kawan Ira yang dia kenal lalu memberitahu bahawa Ira tidak dapat kerja untuk beberapa hari kerana demam panas. Setiba di perkarangan rumah, Aqso lantas keluar dari keretanya lalu memasuki rumahnya. Puan Mahani yang sedang mengemas rumah tiba2 nampak kelibat anaknya itu melangkah masuk ke dalam rumah, lalu bersuara setelah menghampiri Aqso.

Ummi: Aqso, Ira macam mana??

Aqso: Ira kena tahan wad. Doktor kata dia kena demam panas. Kena berehat dekat sana dulu buat dua tiga hari. Ni Aqso nak kemaskan baju Ira, then pergi balik teman Ira dekat sana.

Ummi: Aqso kerja tak?

Aqso: Tak. Aqso dah minta cuti 2 hari untuk tengok2 Ira. Ok la Ummi, Aqso naik atas dulu.

Puan Mahani mengangguk lembut lalu menyuruh Aqso sampaikan salamnya buat Ira. Aqso bergegas ke kamarnya. Dia membuka pintu lalu terus ke arah almari baju Ira. Aqso membuka dan mencapai sebuah beg baju yang ada. Aqso mencapai beberapa2  keperluan dira untuk bermalam di wad itu. Dalam Aqso khusyuk2 Aqso mengemas beg baju untuk Ira, tiba2 ada sesuatu jatuh dari almari Ira. Aqso membongkokkan tubuhnya untuk mencapai. Aqso terkejut melihat apa yang berada di dalam genggaman tangannya itu. Sesuatu yang berwarna PINK.

Aqso: Diari yang aku bagi??? (muka Aqso sangat terkejut)..

Aqso membelek diari itu. Aqso masih ingat diari itulah yang dia beri kepada Ira sebelum dia pergi ke UK. Aqso membuka diari itu. Alangkah tergamamnya Aqso apabila terlihat 2 keping gambar iaitu gambarnya bersama Ira semasa di Pulau Perhentian pada bebertapa tahun lepas beserta sekuntum bunga ros merah yang sudah terlalu layu. Aqso terasa pipinya hangat secara mengejut. Aqso tidak menyangka diari itu dengan gambar2 dan bunga ros masih disimpan oleh Ira sehingga kini. Aqso menghampiri kamarnya lalu terduduk pada bahagian hujung katilnya itu. Aqso membaca setiap helaian diari itu yang sudah ditulis oleh Ira. Sebak hati Aqso membacanya. Air mata Aqso mula melakar tidak tentu arah ke pipinya dan juga tertitis pada diari itu.

“Ira...Kenapa kau tidak terangkan keadaan kau yang sebenarnya?? Ya allah!!! Adakah ini semua salah aku?? Salah aku kah ya Allah?? Memfitnah Ira tanpa usul selidik keadaan Ira sebenarnya.. Ya Allah. Kenapa kau benarkan aku melayan cemburuku melihat Ira bersama Wan semasa aku di sana?? Kenapa kau tidak kuatkan hatiku tentang janji Ira. ?? Ira setia menanti aku. Aku pula menyepi tanpa berkata apa2. Kenapa Kau uji hubungan kami sebegini ya Allah?? Aku sudah buat Ira merana. Aku abaikan Ira. Aku terlalu pentingkan diri sendir” ujar Aqso sambil tersedu-sedan menangis apabila mengetahui keadaan yang sebenarnya tentang dirinya di dalam hati Ira selama ni. Ira setia menyanyangi Aqso, namun Aqso yang terlalu mengutamakan cemburunya dulu.

Hampir setengah jam juga Aqso menangis membaca membelek2 diari itu. Sedih hatinya memfitnah Ira yang curang pada janji yang dibuat, sedangkan bukan itu hakikatnya. Aqso bangkit lalu dengan segera mengemas barang2 Ira. Kemudian dia turun menuju ke keretanya. Dengan segeranya, Aqso memandu menuju ke klinik di mana Ira dirawat. Setiba di sana, Aqso diberitahu bilik Ira lalu Aqso melangkah ke situ. Dia menolak daun pintu bilik Ira dengan perlahan dan terlihat isterinya sedang berehat.

Aqso menghampiri Ira lalu duduk di sisi Ira. Dia mengusap lembut umbun-umbun isterinya. Rasa menyesal menyerang hatinya apabila terlihat wajah isterinya yang sungguh lemah itu. Aqso tahu dia yang bersalah kerana mempersoalkan kesucian Ira dan memfitnah Ira selama ini. Ira sudah banyak kali menderita disebabkan dirinya. Aqso semakin sebak melihat keadaan isterinya itu.

Ira yang tersedar lalu membuka kelopak matanya perlahan2. Aqso yang tadi sedang tidur namun turut tersedar apabila terasa pergerakan daripada Ira.

Aqso: Ira, kau ok?? (sambil meletakkan tangannya pada dahi Ira).

Ira: (masih lemah) Uhmm. Saya di mana ni? (soal Ira dengan perlahan)

Aqso: Kau dekat wad ni. Badan kau panas sangat tadi. Itu yang aku bawa kau ke sini.

Ira: Saya haus la. (sambil memegang pergelangan Aqso).

Hati Aqso agak tersentuh juga apabila terasa tangannya disentuh lembut oleh Ira. Lalu Aqso menuangkan air ke dalam gelas. Dia membantu Ira untuk minum.

Aqso: Kau berehat la. Doktor kata badan kau lemah sangat.

Lalu Ira memejamkan matanya kerana terasa sangat letih dan pening. Aqso duduk pada kerusi yang ada di sebelah katil itu. Dia merenung wajah isterinya yang sedang terpejam matanya. Matanya mula berkaca.

“ Maafkan aku Ira. Sebab cemburu aku, kau yang merana. Keadaan yang memaksa kita. Aku janji akan jaga kau dengan baik.” sebak hati Aqso berkata2 sambil melihat Ira. Aqso menggengam tangan Ira dengan erat. Ira yang terasa tangannya dipegang erat dan kuat oleh suaminya itu, hanya membiarkan kerana dia sendiri sudah tidak bermaya untuk berkata2.

Sepanjang Ira di wad, dia sentiasa ditemani oleh Aqso. Setelah hampir 3 hari bermalam di wad, akhirnya dia kembali pulih dan demamnya mula kebah. Doktor juga sudah membenarkan Ira untuk pulang ke rumah. Riak Aqso pula sangat ceria apabila isterinya dibenarkan balik ke rumah ditambah pula lagi beberapa hari saja majlis perkahwinan mereka di Taman Tasik Titiwangsa itu.

Hari terakhir Ira di wad.

Aqso: (baru lepas berjumpa doktor kemudian memasuki bilik Ira. Dia terlihat Ira masih berbaring)..Doktor kata kau dah boleh balik. Jom balik.

Ira: (menoleh ke wajah suaminya) Boleh balik?? (Aqso menggangguk lembut. Dengan lantas Ira terus terjun dari katil. Macam budak2 saja Ira ni. Aqso tersenyum melihat perangai isterinya itu) Yeah! Jom balik ! Saya bosan duduk sini.

Aqso: Waduh kau ni. Macam budak2 ja terjun2 katil. Nasib tak jatuh. Kalau jatuh, siapa susah?? Aku juga tau. Dah, kemas beg kau. Lepas itu, kita balik rumah ya.

Ira: Biarlah. Saya happy. Aqso..(Aqso memandang isterinya apabila dipanggil) Boleh tak kita singgah beli aiskrim sekejap. Saya teringin nak makan aiskrim strawberi la. (mukanya menanti jawapan daripada suaminya itu.)

Aqso: Hei kau ni. Tadi terjun katil, sekarang nak makan aiskrim pula. Yalah. Nanti aku singgah beli aiskrim strawberi untuk kau.

Ira: (tersenyum manja)..Terima kasih!

Aqso: (mengeleng2 kepalanya melihat isterinya yang seperti kebudak2an itu.) Ya, sama-sama kasih.

Ira mengemas beg bajunya. Aqso membantunya. Kemudian, mereka menuju ke kereta Aqso. Di kereta, Aqso membuka pintu buat Ira. Hati Ira mula pelik dengan sikap suaminya akhir2 ini yang begitu berlembut dan baik. Aqso ukirkan senyuman mesra buat Ira.

Ira: Terima kasih! (Walaupun pelik, Ira tetap ukirkan senyuman yang amat comel buat suaminya itu sambil melentokkan sedikit kepalanya ke kiri.)

Aqso menutup pintu kereta setelah Ira masuk. Kemudian dia pula memasuki perut keretanya. Dia meghidupkan enjin kereta lalu meluncur laju mencari kedai untuk membelikan aiskrim buat Ira. Setelah membeli aiskrim Cornetto perisa Strawberi buat Ira, mereka pulang ke rumah. Semasa perjalanan pulang ke rumah, kelihatan Ira begitu teruja aiskrim yang dibeli oleh suaminya itu. Aqso hanya tersenyum sambil memandu.

“ Waduh bini aku ni. Macam tak pernah makan aiskrim ja. Tengok tu, gelojoh gila dia makan.Ishh. Ya Allah. Bini aku ke ni. Hahaha” ujar hati Aqso apabila terlihat Ira yang begitu gelojoh memakan aiskrim Cornetto itu.

Kemudian, mereka selamat tiba di rumah. Ibu bapa Aqso serta Safa sedang menunggu kepulangan mereka berdua di ruang tamu rumah itu. Semua kelihatan gembira melihat Ira sudah kembali sihat.

No comments:

Post a Comment